Leerjaar 1
Projecten
Bij het Technasium krijg je projecten. In mijn eerste jaar heb ik aan drie projecten gewerkt. Na een project is er een Technasium parade. Bij een Technasium parade laat je je familie en vrienden zien waar je aan hebt gewerkt.
Waterputten in Odisha
Waterputten in Odisha was mijn eerste project. Ik vond het best wel spannend, maar ook gaaf. Het project ging over waterputten in Odisha en te kort aan water. Onze klas heeft de opdracht gekregen om meer putten te kunnen graven, maar dan wel op een manier die veilig en handig is. We kregen 8 weken de tijd om te werken aan het project. Een van onze ideeën was dat degene in de put een blaadje had en een lucifer. Als het blaadje stopte met branden was er niet genoeg lucht en was het te gevaarlijk voor degene in de put. We hadden ook het idee om met kruiwagens de spullen te brengen, want de wegen in Odisha zijn niet stevig en heel erg smal. Natuurlijk kost dat ook geld, dus besloten we om langs de deuren te gaan en geld op te halen. Dit was mijn eerste opdracht, maar zeker niet de laatste!
Stadsboerderij
Stadsboerderij was mijn tweede project. Ik vond het een leuk onderwerp, omdat ik zelf ook van boerderijen houd. Onze klas heeft deze keer de opdracht gekregen om de Stadsboerderij in kaart te brengen. Ze bedoelen daarmee dat ze de Stadsboerderij duidelijker willen maken, want de bezoekers weten niet wat waar is en sommige mensen weten geen eens dat er een stadsboerderij bestaat. We kregen weer 8 weken tijd. In die 8 weken mochten we ook langskomen naar de Stadsboerderij om te zien hoe het eruit ziet en wat we kunnen veranderen. We merkten wel dat het heel erg onduidelijk was en ook een beetje slordig. Hier maakte wij verandering in! Na 8 weken mochten we weer terug naar de Stadsboerderij om ons idee te presenteren. Misschien komt over een paar jaartjes een van onze ideeën daar te staan. Ik vond dit project leuk. Vooral de dag toen we naar de boerderij zelf mochten. Het was wel wat anders dan het vorige project, maar wel nog steeds echt leuk.
Fruittuinen van West
Fruittuinen van West was mijn derde project en ook gelijk mijn laatste voor dit jaar. Deze keer kregen we de opdracht om ervoor te zorgen dat de bijen niet snel doodgaan en dat ze een huis hebben. Ik ben achter veel dingen gekomen. Deze keer moesten we niet ontwerpen, maar meer onderzoeken. Onderzoeken was niet echt mijn sterkste punt, maar daarvoor had ik mijn groepje. We kwamen er samen wel uit. Net zoals alle andere opdrachten hadden we 8 weken de tijd voor onze eindpresentatie. In die acht weken hebben we veel onderzoek gedaan over bijen. We zijn zelf ook naar Fruittuinen van West gegaan. Het was daar gezellig tot dat er een bij in me haar vloog. Er waren oude apparaten om de honing klaar te maken. Toen we klaar waren met het uitje besefte we dat er bijna geen bloemen staan in de natuur of langs de huizen. Ik vond dit project uitdagender dan alle andere, want bij dit project moest je bijna alles onderzoeken. Ik heb meer geleerd over de bij zelf en het was een leuke ervaring.
Leerjaar 2
De Energiezuinige school
De Energiezuinige school is mijn eerste project in mijn tweede jaar. In dit project hadden we 4 deliverables. Elke deliverable had zijn eigen opdracht. Bij deliverable 1 moesten minimaal 3 energie neutrale gebouwen opzoeken. Op deze manier konden we kijken wat er energieneutraal was aan het gebouw en dan konden we het ook nog toepassen in bassischool de Brenner. Bij deliverable 2 moesten we de school zelf bezoeken ook moesten we een plattegrond maken van de huidige situatie. Bij deliverable 3 moesten 50 technieken verzinnen, ook hadden we rekening gehouden met voordelen, nadelen, grootte, geluid en terugverdientijd. Tot slot hadden we deliverable 4 daar kregen we Go/ No Go. Wij kregen Go. Zoals altijd hadden we ook Technasium Parade. De technasium parade ging super goed. Ik verheug me op ons volgende project.
Groepswebsite: jouwweb.nl/v2/website1163100/editor/page/4727205
Eureka cup
Eureka cup is een wedstrijd tussen scholen. Dit jaar moesten we een brug in Amsterdam renoveren, maar daarvoor moesten we aan een paar eisen voldoen, voordat we mochten beginnen. Nadat moesten we een paar vragen beantwoorden en toen mochten we pas beginnen met ideeën bedenken. We moesten 3 concepten bedenken. Elk concept moest uniek zijn maar een paar ideeën mag je hergebruiken. Daarna moesten we die 3 concepten presenteren en hebben we de beste ideeën gekozen, dat we willen gebruiken om de brug te renoveren. Na het presenteren begonnen we aan de maquette te werken. Als eerst hebben we een schets gemaakt van hoe het eruit gaat zien, wat we nodig hebben en de afmetingen daarvan. Daarna gingen we bezig met de maquette, we hebben de palen verf geverfd, zodat het op beton lijkt. Vervolgens hebben we het dek en hekwerken gedaan en waren we klaar met de maquette. Toen onze maquette klaar was hebben we een eindpresentatie gemaakt en gepresenteerd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb